Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

...co w świecie WRC piszczy

Moderatorzy: SebaSTI, żółtodziób

Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez scooby14444 » środa, 14 sie 2013, 09:17

Poruszam ten temat gdyż często porównuje się zawodników kompletnie nie zwracając uwagi jakim autem jadą.
Analizując wyniki rajdów z ostatnich dwóch lat porównałem różnice sprzętowe pomiędzy różnymi specyfikacjami samochodów. Oczywiście jest to zarys ogólny i na poszczególnych rajdach może się nieco zmieniać, ale w praktyce wygląda mniej więcej tak ( punktem odniesienia jest wrc):

WRC 0.0 sek/km
R5 +0.8-1.0 sek/km
RRC. +1.2-1.4 sek/km
S2000. +1.4-1.6 sek/km
R4. + 2.0-2.3 sek/km
N4. + 2.4-2.6 sek/km
R3. + 2.8-3.0 sek/km
R2. + 3.4-3.6 sek/km

Czyli ten sam bardzo dobry kierowca notowałby mniej więcej takie straty jadąc różnymi autami.

Najbardziej niepewne jest tutaj R5 ale na rajdzie Finlandii Evans i Ketomaa pokazali że do Wrc naprawdę dużo nie brakuje.
Zapraszam do dyskusji.
Ostatnio edytowano sobota, 21 wrz 2013, 20:58 przez scooby14444, łącznie edytowano 3 razy
Avatar użytkownika
scooby14444
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lut 2011, 01:05


Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez Domson » środa, 14 sie 2013, 10:25

s2000 napewno nie jest tyle wolniejsze od RRC, a nawet jest szybsze na takich odcinkach jak w Finlandii :)
Domson
A6
 
Posty: 1316
Dołączył(a): niedziela, 20 sty 2013, 13:49

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez scooby14444 » środa, 14 sie 2013, 11:26

Domson napisał(a):s2000 napewno nie jest tyle wolniejsze od RRC, a nawet jest szybsze na takich odcinkach jak w Finlandii :)

Skąd taka teza?
Solowow po przesiadce z s2000 na RRC na Rajdzie Polski był szybszy o 0.5 sek/km.
Avatar użytkownika
scooby14444
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lut 2011, 01:05

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez CzarnyWRC » środa, 14 sie 2013, 11:44

scooby14444 napisał(a):
Domson napisał(a):s2000 napewno nie jest tyle wolniejsze od RRC, a nawet jest szybsze na takich odcinkach jak w Finlandii :)

Skąd taka teza?
Solowow po przesiadce z s2000 na RRC na Rajdzie Polski był szybszy o 0.5 sek/km.


Ale ale, Polski był strasznie koleinisty i na odjazdach z nawrotów RRC (turbo) lepiej odjeżdżało... Takie porównania trochę bez sensu, bo taki Brayan i w s2000 i w N-ce był równie szybki. Wszystko zależne od driverów.
By czuć upadek, z wysoka spaść trzeba...
Być na dnie, by móc sięgnąć nieba...

http://www.youtube.com/user/auxqrwa
Avatar użytkownika
CzarnyWRC
N3
 
Posty: 430
Dołączył(a): poniedziałek, 16 lip 2007, 01:07
Lokalizacja: Józefów

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez viper » środa, 14 sie 2013, 11:46

Te porównania nie maja sensu. To jest tak jak porównać czasy kierowców RSMP do rpp. Niby jadą po tej samej trasie ale warunki są inne. Oczywiście jakieś ogólne porównanie można robić ale nie bedZie ono dokładnie miarodajne.
viper
A6
 
Posty: 1435
Dołączył(a): poniedziałek, 26 gru 2011, 21:42

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez scooby14444 » środa, 14 sie 2013, 12:15

CzarnyWRC napisał(a):Ale ale, Polski był strasznie koleinisty i na odjazdach z nawrotów RRC (turbo) lepiej odjeżdżało... Takie porównania trochę bez sensu, bo taki Brayan i w s2000 i w N-ce był równie szybki. Wszystko zależne od driverów.

No proszę cię... Na pewno nie był rownie szybki.... bo s2000 jest szybszym autem niż n-ka.
Przykład : Karkonoski 2008 Bouffier szybszy od Kuchara o 0.81 sek/km (s2000vs s2000).
Karkonoski 2009 Bouffier szybszy od Kuchara o 0.02 sek/km ( n-ka vs s2000). Wszystko się zgadza.
Ogier jeżdżąc s2000 w większości rajdów, na większości odcinków miał stratę rzędu 1.4- 1.7 sek/km do zwycięzcy.
Da się to porównać i te zależności bardzo ładnie widać w większości przypadków.
viper napisał(a):Te porównania nie maja sensu. To jest tak jak porównać czasy kierowców RSMP do rpp. Niby jadą po tej samej trasie ale warunki są inne. Oczywiście jakieś ogólne porównanie można robić ale nie bedZie ono dokładnie miarodajne.
W większości przypadków będzie wystarczająco miarodajne....

A z RRC jest o tyle problem że jeszcze żaden topowy kierowca tym nie jeździł, żeby mieć odniesienie do jego osiągów w WRC albo s2000.
Avatar użytkownika
scooby14444
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lut 2011, 01:05

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez viper » środa, 14 sie 2013, 12:38

scooby14444 napisał(a):
CzarnyWRC napisał(a):Ale ale, Polski był strasznie koleinisty i na odjazdach z nawrotów RRC (turbo) lepiej odjeżdżało... Takie porównania trochę bez sensu, bo taki Brayan i w s2000 i w N-ce był równie szybki. Wszystko zależne od driverów.

No proszę cię... Na pewno nie był rownie szybki.... bo s2000 jest szybszym autem niż n-ka.
Przykład : Karkonoski 2008 Bouffier szybszy od Kuchara o 0.81 sek/km (s2000vs s2000).
Karkonoski 2009 Bouffier szybszy od Kuchara o 0.02 sek/km ( n-ka vs s2000). Wszystko się zgadza.
Ogier jeżdżąc s2000 w większości rajdów, na większości odcinków miał stratę rzędu 1.4- 1.7 sek/km do zwycięzcy.
Da się to porównać i te zależności bardzo ładnie widać w większości przypadków.
[quote="viper"]Te porównania nie maja sensu. To jest tak jak porównać czasy kierowców RSMP
Co to znaczy wystarczająco jak każdy odcinek jest inny i każdy samochód preferuje rownież inne warunki tzn. Na jednym oesie moze być roznica mniejsza a na drugim większa.
viper
A6
 
Posty: 1435
Dołączył(a): poniedziałek, 26 gru 2011, 21:42

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez adamlen » środa, 14 sie 2013, 13:50

Analiza nie jest taka zła, sam przy okazji Rajdu Finlandii pokusiłem się o podobną i wyniki miałem porównywalne do tych. Oczywiście wszystko zależy od charakterystyki odcinków i rodzaju nawierzchni (asfalt/szuter), ale przekrojowo przez cały sezon różnica mogła by wyjść taka jak tutaj lub zbliżona.

Ja osobiście będąc ciekawym osiągów R5 porównałem czas przejazdu Jari Ketomaa w Rajdzie Finlandii 2012 (Fiesta WRC) oraz 2013 (Fiesta R5) na tych samych OS. Różnica była ok. 0.9-1s na kilometrze względem WRC.
Natomiast Sebastien Ogier tracił w 2012 roku w Fabii S2000 ok. 1,5-1,6s do zwycięzcy w WRC czyli można wnioskować, że o tyle jest wolniejsza Fabia S2000 od Polo WRC.

Żeby być w 100% pewnym należało by wsadzić dobrego kierowcę do każdego z aut i kazać przejechać jeden odcinek z 10 razy każdym autem i wybrać najlepszy czas dla każdego samochodu.
Avatar użytkownika
adamlen
A5
 
Posty: 606
Dołączył(a): sobota, 20 lis 2004, 21:09
Lokalizacja: Pogranicze trzech województw

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez scooby14444 » środa, 14 sie 2013, 14:26

Masz rację, Ketomaa to najlepsze porównanie, w tamtym roku miał starty dnia 1.1, 0.9, 1.5, w tym roku. 1.8, 2.0, 2.3 Wychodzi 0.85 sek/km. Trochę mnie zdziwiło tempo Evansa na ss2 gdzie miał 1.08 straty do zwyc., ale miał chyba przejazd życia, dlatego dałem tylko 0.5-0.8 sek straty sprzętowej, ale rzeczywiście raczej będzie koło 0.7-0.9.
Avatar użytkownika
scooby14444
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lut 2011, 01:05

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez dinn » poniedziałek, 4 lis 2013, 01:55

Wrozenie z fusow. Przedewszystkim na jakiej nawierzchni? Roznica pomiedzy WRC a R2 troche mala.
"Nikt nic nie czy­ta, a jeśli czy­ta, to nic nie ro­zumie, a jeśli na­wet ro­zumie, to nic nie pamięta."
Avatar użytkownika
dinn
N3
 
Posty: 312
Dołączył(a): niedziela, 14 lis 2010, 14:24
Lokalizacja: Slough (UK)

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez scooby14444 » poniedziałek, 4 lis 2013, 02:50

Raczej szacunki na podstawie obserwacji rajdów.
Różnice na szutrze i asfalcie są zazwyczaj zbliżone.
Wg Ciebie jaka jest różnica między wrc i r2?
Avatar użytkownika
scooby14444
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lut 2011, 01:05

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez dinn » poniedziałek, 4 lis 2013, 06:55

scooby14444 napisał(a):Raczej szacunki na podstawie obserwacji rajdów.
Różnice na szutrze i asfalcie są zazwyczaj zbliżone.
Wg Ciebie jaka jest różnica między wrc i r2?


Nie mam pojecia, ale zerknalem na pierwszy lepszy wynik odcinka specjalnego na stronce WRC.

Rallye de France-Alsace 2013 SS2 Klevener 1 (10.66km)

1. Loeb 6:00
...
27. Suarez +57,3

Wychodzi na to, ze najlepszy junior tracil do Loeba okolo 5,4 sek/km.


Na szutrach (przypadkowy OeS):

Acropolis Rally 2013 SS1 Kineta - Pissia (47.7km)

1. Novikow 32:58,6
...
24. Lemes +6:47,4

Strata to juz ponad 8,5 sek/km.

Oczywiscie na roznych OeSach straty beda inne, to tylko 2 przykladowe wyniki.

Nalezy tez wziasc pod uwage dysproporcje w umiejetnosciach zawodnikow z JWRC oraz WRC.

Biorac to pod uwage, strata 3,6 sek/km jest zaskakujaco mala. Warto tez przeliczyc sobie inne klasy.
"Nikt nic nie czy­ta, a jeśli czy­ta, to nic nie ro­zumie, a jeśli na­wet ro­zumie, to nic nie pamięta."
Avatar użytkownika
dinn
N3
 
Posty: 312
Dołączył(a): niedziela, 14 lis 2010, 14:24
Lokalizacja: Slough (UK)

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez scooby14444 » poniedziałek, 4 lis 2013, 12:08

Do takich porównań nie można brać przypadkowych kierowców z przypadkowych oesów.

To tak jakbyś chciał wyznaczyć stratę sprzętową R4 na podstawie jazdy Ramony Carlsson, albo S2000 porównując Kołtuna do Leoba.

Tutaj chodzi o to jaką stratę (z powodu sprzętu) zanotuje czołowy zawodnik wsiadając do auta niższej klasy.

Tutaj masz kilka przykładowych wyników bardzo dobrych zawodników jadących autem R2 - pokazują jak szybko tym autem da się pojechać:

Rajd Finlandii 2012 - (podaje stratę do zwycięzcy oesu)
Lindroos Jonas - C2 R2 MAX - mega szybki zawodnik z Finlandii -
OS1 - 3,16 sek/km straty do Loeba
OS 17 - 3,39 sek/km straty do Hirvonena
OS 18 - 3,67 sek/km straty do Hirvonena

Elfyn Evans - Fiesta R2 - OS1 - 3,43 sek/km straty do Leoba
Pontus Tidemand - Fiesta R2 - OS17 - 3,95 sek.km straty do Hirvonena

Rajd Francji 2012 - Elfyn Evans - Fiesta R2

OS10 - 3,87 sek/km straty do Loeba.
Avatar użytkownika
scooby14444
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lut 2011, 01:05

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez jarauto » poniedziałek, 4 lis 2013, 16:47

fajne porównanie
jedynie w ośkach mógłbyś policzyć odrębnie asfalt i szuter bo powinny wyjść znacząco inne różnice względem czterołapów
jarauto
N2
 
Posty: 125
Dołączył(a): wtorek, 15 lut 2005, 22:54
Lokalizacja: DK/3city/śląsk

Re: Różnice sprzętowe a faktyczna szybkość zawodników.

Postprzez dinn » poniedziałek, 4 lis 2013, 19:41

scooby14444 napisał(a):Elfyn Evans - Fiesta R2 - OS1 - 3,43 sek/km straty do Leoba
Pontus Tidemand - Fiesta R2 - OS17 - 3,95 sek.km straty do Hirvonena

Rajd Francji 2012 - Elfyn Evans - Fiesta R2

OS10 - 3,87 sek/km straty do Loeba.


Nie obraz sie, ale chyba nie moge traktowac cie powaznie. Mozesz sobie takie bajki opowiadac mniej wtajemniczonym w temat, ale czasy WRC Academy oraz SWRC byl na tym konkretnym odcinku nadany i wynosil 26:08.2. Byl to czas Trivino. Porownanie tego "wyniku" jako czasu Evansa jest poprostu niedorzeczne.

Pozostajac w kregu tego samego rajdu pozwole sobie przytoczyc wyniki SS3 Vallee de Munster 1 (22.16km):

1. Loeb 11:18.8
...
37. Evans +1:47.0

Strata najlepszego w WRC Academy do Loeba wyniosla prawie 4,9 sek/km. Ciagle daleko. Nie bede analizowal calego rajdu, ale urwanie z tego wyniku 30% czasu jest malo realne.
"Nikt nic nie czy­ta, a jeśli czy­ta, to nic nie ro­zumie, a jeśli na­wet ro­zumie, to nic nie pamięta."
Avatar użytkownika
dinn
N3
 
Posty: 312
Dołączył(a): niedziela, 14 lis 2010, 14:24
Lokalizacja: Slough (UK)

Następna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości