3 Rajd Zamkowy - kontrowersyjny przejazd Janika

Puchar Polskiego Związku Motorowego

Moderator: SebaSTI

Postprzez Zajcev » niedziela, 24 paź 2010, 21:05

Avatar użytkownika
Zajcev
N4
 
Posty: 2203
Dołączył(a): piątek, 23 lip 2004, 11:21
Lokalizacja: Moscow


Postprzez rallyfan2 » niedziela, 24 paź 2010, 21:23

Zajcev napisał(a):http://www.youtube.com/watch?v=7di5Zzh_kpg

ehh


Za niedługo to będą przez las jezdzic, byle jak najkrócej.
rallyfan2
A6
 
Posty: 1012
Dołączył(a): środa, 9 lut 2005, 19:25

Postprzez Superleggera » niedziela, 24 paź 2010, 22:26

Zajcev napisał(a):http://www.youtube.com/watch?v=7di5Zzh_kpg

ehh


Za to powinien zostać zdyskwalifikowany... Porażka :? wstydź się człowieku!
SZYMON OGNIA!!!
Obrazek Zapraszam na swój fanpage: https://www.facebook.com/pages/SnopkowskiArt/190517284345841
Superleggera
A5
 
Posty: 942
Dołączył(a): niedziela, 24 kwi 2005, 19:48
Lokalizacja: Lądek Zdrój

Postprzez d-z rallyfans » niedziela, 24 paź 2010, 22:57

To już nie jest cwaniactwo zawodnika tylko totalna kompromitacja
Janik wstydź się :!: :!: :!:
Avatar użytkownika
d-z rallyfans
A5
 
Posty: 816
Dołączył(a): środa, 6 sie 2003, 15:49
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka

Postprzez Banan » niedziela, 24 paź 2010, 23:03

To juz nawet na Mistrzostwach Polski w CMR dostalby kare za takie cos. :roll:
http://www.bielawadrift.pl Bielawa Drift TEAM "...jedna pasja, jeden team"
Avatar użytkownika
Banan
A8
 
Posty: 5613
Dołączył(a): wtorek, 9 gru 2003, 23:15
Lokalizacja: Bielawa

Postprzez Kris_WRC » niedziela, 24 paź 2010, 23:13

Jeśli ktoś jest ch...owym kierowcą to musi sobie jakoś radzić... Mało, że bym go z hukiem wywalił, to jeszcze zawiesił licencje na 3 miesiące, ot tak dla przykładu, jak kiedyś chłopakom za kamionki...
Avatar użytkownika
Kris_WRC
A6
 
Posty: 1343
Dołączył(a): środa, 12 mar 2003, 09:29
Lokalizacja: KBC

Postprzez Superleggera » niedziela, 24 paź 2010, 23:33

za takie coś 3 miesiące to mało... Pełny sezon co najmniej... Żałosna postawa!
SZYMON OGNIA!!!
Obrazek Zapraszam na swój fanpage: https://www.facebook.com/pages/SnopkowskiArt/190517284345841
Superleggera
A5
 
Posty: 942
Dołączył(a): niedziela, 24 kwi 2005, 19:48
Lokalizacja: Lądek Zdrój

Postprzez Góral » poniedziałek, 25 paź 2010, 00:05

Kris_WRC napisał(a):Jeśli ktoś jest ch...owym kierowcą to musi sobie jakoś radzić... Mało, że bym go z hukiem wywalił, to jeszcze zawiesił licencje na 3 miesiące, ot tak dla przykładu, jak kiedyś chłopakom za kamionki...


Raczej jest właśnie tym jedynym w stawce, który na zapoznaniu nie oglądał się za panienkami, nie myślał jakie wydać info, że "zyskuje cenne doświadczenie" tylko myślał jak ma przejechać oes? Najszybciej jak się da. I jeszcze wyjaśnię wszystkim, że w rajdach warunki są dla każdego takie same. Trasa jest ta sama, przy czym jeden zauważy/zaryzykuje cięcie a inny nie.

Po raz wtóry na tym forum zapytam czemu nie atakowaliście Sołowowa na Slusovicach, McRae na RAC, Solberga, Makkinena, Sainza na RACC, Martina na Deutschland? Ciekawa sprawa.

Jeśli ta sekcja nie była oznaczona w książce drogowej, to moim zdaniem wszystko jest lege artis. Inna sprawa czy zyskał aż tak dużo na tym zagraniu. Na moje oko raczej nie.
"The only thing in the world worse than a fake Rolex is a real one" J. Clarkson
Avatar użytkownika
Góral
N2
 
Posty: 131
Dołączył(a): poniedziałek, 25 wrz 2006, 21:32

Postprzez Zajcev » poniedziałek, 25 paź 2010, 06:22

Góral napisał(a): Inna sprawa czy zyskał aż tak dużo na tym zagraniu. Na moje oko raczej nie.


eee no co Ty:) ja mysle ze nic nie zyskal, raczej stracil :roll: :roll: :roll:
Avatar użytkownika
Zajcev
N4
 
Posty: 2203
Dołączył(a): piątek, 23 lip 2004, 11:21
Lokalizacja: Moscow

Postprzez ictus » poniedziałek, 25 paź 2010, 07:25

góral ma racje... poki nie zobaczymy kasiazki drogowej z tamtej sekcji to dyskusje nie maja sensu
http://www.slubfotki.pl - najszybszy fotograf slubny
http://www.ictus.go.pl - online portfolio
ictus
N3
 
Posty: 352
Dołączył(a): niedziela, 30 sty 2005, 16:25
Lokalizacja: olsztyn

Postprzez Kris_WRC » poniedziałek, 25 paź 2010, 09:35

Owszem Góral, masz rację, tylko z tego co pamiętam to porzednicy czyli Sołowow czy nawet Kuchar ucinali jeden zakręt, a ten wytyczyczył sobie po prostu oes inna drogą. Z tego co widać na filmie skrócił sobie przez to dwa zakręty 90 stopni, które wcale nie wolno strzelił sobie prosto. Zysk może nie był ogromny, ale skoro tylko on tak zrobił, a inni jechali normalnie znaczy, że inni źle zinterpretowali itirener, czy Janik?

Przypomnijcie sobie jaka była afera z Karnabalem kilka lat temu, kiedy zrobił podobny numer, a na sobotnim rajdzie jakoś to na nikim nie zrobiło to większego wrażenia, co dla mnie jest dziwne, bo kary za szykany sypały się jak jesienne liście.
Avatar użytkownika
Kris_WRC
A6
 
Posty: 1343
Dołączył(a): środa, 12 mar 2003, 09:29
Lokalizacja: KBC

Postprzez wanderer » poniedziałek, 25 paź 2010, 11:17

Nie znam się na przepisach więc może takie ścinanie zakrętu jest legalne. :lol: Jednak gdybym był sponsorem to raczej wolałbym się wycofać z wydawania kasy na takiego zawodnika i w ogóle na rajdy bo odbiłoby się to negatywnie na wizerunku sponsora.
wanderer
A6
 
Posty: 1086
Dołączył(a): wtorek, 7 wrz 2010, 13:21

Postprzez Hultay WRC » poniedziałek, 25 paź 2010, 12:05

No właśnie sytuacja podobna jak to z Karnabalem i powinno się podobnie skończyć bo tamten chyba został ukarany. Sołowow i Kuchar jednak ucięli jeden zakręt, właściwie przecięli go omijając jakiś krzak który był na wewnętrznej a on prosto, inną drogą... Do tego na nagraniu wszędzie pełno taśm, a tam nie przypominam sobie by jakieś były. Trochę przesadził moim zdaniem.
Jaki tam Hultay, po prostu Arni :)
Kubeł turbo i LSD... ta zabawa po nocach się śni :)
Avatar użytkownika
Hultay WRC
A6
 
Posty: 1366
Dołączył(a): wtorek, 3 cze 2003, 21:12
Lokalizacja: Siedlce

Postprzez qbus » poniedziałek, 25 paź 2010, 12:45

Raczej jest właśnie tym jedynym w stawce, który na zapoznaniu nie oglądał się za panienkami, nie myślał jakie wydać info, że "zyskuje cenne doświadczenie" tylko myślał jak ma przejechać oes? Najszybciej jak się da


Nie wiedziałem że rajdy polegają na tym aby pokonać w jak najkrótszy sposóba trase od pkt A do pkt B, wg mnie zawsze to miało być jak najszybsze pokonanie wyznaczonej trasy(widac ze jednak to miejsce jest wyraznie otasmowane). A jak juz mowisz o ksiazce drogowej to w momencie takiego sciecia zakretow i fragmentow prostych nie pojechal zgodnie z ksiazka drogowa poniewaz nie przebyl trasy zgodnie z jej wyznaczona dlugoscia.
"Janusz żyje wśród nas. My kibice nigdy o Nim nie zapomnimy."
www.racingshop.pl
Avatar użytkownika
qbus
S1600
 
Posty: 2754
Dołączył(a): poniedziałek, 9 cze 2003, 14:49
Lokalizacja: Myślenice

Postprzez Góral » poniedziałek, 25 paź 2010, 12:55

Kris_WRC napisał(a):Owszem Góral, masz rację, tylko z tego co pamiętam to porzednicy czyli Sołowow czy nawet Kuchar ucinali jeden zakręt, a ten wytyczyczył sobie po prostu oes inna drogą. Z tego co widać na filmie skrócił sobie przez to dwa zakręty 90 stopni, które wcale nie wolno strzelił sobie prosto.

Zysk może nie był ogromny, ale skoro tylko on tak zrobił, a inni jechali normalnie znaczy, że inni źle zinterpretowali itirener, czy Janik?


Co do części pierwszej - byłem na Slusovicach jak Sołowow przyciął tzw. "stadion" - dość popularne miejsce, specjalnie wytyczony fragment oesu, z trybunami. Sekcja składała się z 5 zakrętów, a Sołek za pierwszym przyciął w trawę i wyjechał od razu na piątym zakręcie. Polacy oszaleli z radości, Czesi ze złości. Ja to nazywam inteligencją, zauważył coś, czego nie zauważyli inni. Organizator szybko zareagował, ale nie poprzez karę dla Sołowowa, ale zmianę książki drogowej w roku następnym. Analogiczna sytuacja była z Martinem, który przyciął jeden z zakrętów (był to chyba wspomniany Deutschland) "za" hinkelstein'ami a nie "przed" nimi, jak robiła to cała reszta stawki. O słynnych cięciach McRae na GB nie wspomnę, bo to już legenda. :)

Zarzuty jakie się pojawiają, moim zdaniem, są zasadne tylko w przypadku, kiedy zawodnik tnie "między ludzi". Powody są chyba dla wszystkich oczywiste. I może zostać za to ukarany, ale z zupełnie innych artykułów.

Ponadto pomijasz dwa istotne fakty - moim zdaniem wcale nie zyskał tak dużo. To rajd asfaltowy, wiec jechał na slicku/mediacie, która bardzo kiepsko trzyma na mokrej trawie. A to oznacza również, a może przede wszystkim, że bardzo wolno się napędza. Zaryzykuję twierdzenie, że prawidłowe przejechanie tych dwóch zakrętów byłoby tak samo szybkie, a może nawet szybsze, niż cięcie (mocno się shamował, jechał dość wolno, itd). To często było widać i słychać przy rajdach łączonych RSMP i drugiej ligi. Zawodnicy MP narzekali, że drugoligowcy tną w nieprzewidywalnych miejscach, w zasadzie wszędzie, a i tak są wolniejsi. Prosta zależność cięcie=szybkość, nie jest prawdziwa. Do tego jest jeszcze kwestia ryzyka. Ja większości moich kierowców zawsze odradzałem cięcie, jeśli nie było niezbędne do szybkiego/bezpiecznego przejechania zakrętu. Im głębsze cięcie, tym większe ryzyko, że w coś trafimy.

W tym miejscu miałbym prośbę do autora filmu - czy byłaby możliwość zmontowania ujęcia podwójnego, poprzez porównanie przejazdu tej sekcji z innym zawodnikiem? Sam jestem ciekaw jaki byłby efekt.

Co do części drugiej Twojego pytania - jeśli ta partia nie była rozpisana w książce drogowej, to nie ma tutaj w ogóle kwestii "źle" czy "dobrze". Przepisy mówią, że te sekcje, które są rozpisane w książce (także na dojazdówkach) mają być przejechane tak jak zostało to pokazane (patrz: szykana). Partie między nimi, z definicji, powinny być "jednoznaczne", a więc uniemożliwiające przejechanie jej w inny niż "oczywisty" sposób. Ale czasami (rzadko) tak bardzo jednoznaczne nie są. Wiążą się z tym następujące kwestie:
- rolą organizatora jest przewidzenie jak rozpisać oes w taki sposób, by nie było wątpliwości interpretacyjnych
- najczęstsze problemy zawodnicy mają wbrew pozorom z dojazdówkami a nie z oesami (że nie wspomnę już o kjsach) - przejechanie dojazdówki inaczej niż w książce jest poważnym wykroczeniem i może (a nawet powinno) prowadzić do wykluczenia zawodnika. Problem leży w tym, że zawodnicy dość często na dojazdówkach mylą się lub gubią. Przyczyn jest bardzo wiele, nie chce ich tu szeroko opisywać. Zostańmy przy tym, że takie rzeczy zdarzają się dość często. I co wtedy?
- zdarza się, że przejedzie się jakąś partię oesu niezgodnie z książką (głównie krzyżówki, objazdy wysepek), z powodu błędu kierowcy, przestrzelenia hamowania, itd. Zwróć uwagę, że wtedy załoga często cofa, zamiast jechać dalej prosto, właśnie po to, by nie mieć zarzutu jazdy niezgodnie z ininererem. Myślę, że pamiętacie niedawny zgrzyt na MS (Grecja, Cypr?), kiedy zawodnicy najechali na sekcję "zataśmowaną" i nagle okazało się, że opis z książki sobie, a życie sobie.

Przechodząc do samych cięć - nie ma precyzyjnej definicji czym są. Kto ma określić kiedy można, a kiedy nie można ciąć zakrętu. Kto ma decydować, czy cięcie 2 metry od drogi to już jest "nielegala" czy jeszcze dopuszczalne zachowanie. Ja sobie tego nie wyobrażam, że jakaś komisja na każdym zakręcie biega z taśmą mierniczą. Jeżeli założymy, że tej partii nie było w książce (a tego nie wiem - rajdu nie jechałem), to jak wspomniałem, wywołany zawodnik okazał się bystrzejszy niż organizator i konkurenci. Więc nadal nie rozumiem, czemu i na jakiej podstawie wszyscy chcą go za to ukarać :?: Czy teoretycznie można go za to ukarać? Tak, można, na podstawie najbardziej ogólnego przepisu, czyli tzw. "niesportowego zachowania". Problem jaki z tego wynika jest banalny - to decyzja uznaniowa i wolałbym, żeby ZSS-y, których oceny stanu faktycznego dość często się w Polsce rozmijają z opinią wszystkich innych, powstrzymały się od jego stosowania, ponieważ stanowiłoby to bardzo groźny precedens. Nie jestem daleki od stwierdzenia, że dziś ktoś ukarze na tej podstawie Janika, a jutro losowego zawodnika, który akurat podpadł, bo przyciął o 10 cm za daleko.
"The only thing in the world worse than a fake Rolex is a real one" J. Clarkson
Avatar użytkownika
Góral
N2
 
Posty: 131
Dołączył(a): poniedziałek, 25 wrz 2006, 21:32

Następna strona

Powrót do Puchar PZM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość