jak to było w PRL-u czyli dawnych wspomnień czar

Co słychać w wyścigach: płaskich i górskich...

Moderator: SebaSTI

jak to było w PRL-u czyli dawnych wspomnień czar

Postprzez GrzegorzChyla » piątek, 30 gru 2005, 14:55

W temacie Robert Kubica zaczęła się miła rozmowa wspomnieniowa.
Proponuję przenieść ten wątek tutaj, to chyba lepsze miejsce.

Temat: ogólnie wyścigi za dawnych czasów. W Polsce, no góra w KDL-ach.
Formuły, maluchy, szuflady, Polonezy Stratos, Porsche Carrera itp.

Grzegorz Chyła
GrzegorzChyla
N3
 
Posty: 372
Dołączył(a): środa, 20 sie 2003, 08:31
Lokalizacja: Wrocław / Pęgów


Postprzez GrzegorzChyla » piątek, 30 gru 2005, 14:57

przeklejam:
Ech, ożyły wspomnienia.

Może nie tylko o formułach, ale cóż to...
Pierwszy wyścig, który widziałem to był wyścig uliczny w Kielcach. Rok 1974. Brylował wtedy Adam Smorawiński na Porsche Carrera.
Potem otworzono tor w Miedzianej Górze, Smorawiński ciął się z Jaroszewiczem. Plotkowano że raz założyli się o milion złotych kto wygra. Wygrał Smorawiński i wyścig unieważniono.
W 1978 Jaroszewicz walczył z debiutującym Polonezem Stratos.
Co dalej? No od 1983 roku do 1996 jeździłem oglądać wszystkie wyścigi w Polsce.

Czym się wtedy jeżdziło? Oczywiście Formuła Easter (Lada 1300) i Polonia (FSO 1300), w większości to były Promoty.

Było coś takiego jak OTZ PZM. Ośrodek Techniczno-Zaopatrzeniowy PZM.
Tam szła produkcja formuł. Góra kilka sztuk rocznie.
Oprócz tego dla kadry na PPiP dwa razy sprowadzono z Czech Metalexy.
Bodajże w 1979 roku było to sześć MTX 1-03 o w 1984 trzy MTX 1-06.
Szczytem kariery kierowcy wyścigowego w Polsce było załapanie się do czteroosobowej kadry narodowej do Pucharu Pokoju i Przyjaźni.
To były takie mistrzostwa demoludów. Wyścigi były w sojuzie (Kijów), Polsce (Toruń, potem Kielce, potem Poznań), Czechosłowacji (Most), Rumunii (IIRC tory uliczne, np. Resica), Bułgarii (tu już nie pamiętam gdzie), NRD (Schleiz).

Nazwiska?
W Easterach z Polaków jeździli (w losowej kolejności)
Jerzy Mazur, Hirek Kochański, Józef Kiełbania, Jacek Szmidt, Andrzej Wojciechowski, ś.p. Andrzej Hołowiej, Christian Grochowski (który zginął w Kijowie w 1983), Jacek Jurzak (do kiedy go nie aresztowano za szpiegostwo). Potem Stefan Banaszak.
Polonie? Mariusz Podkalicki, Krzysztof Godwod, Jerzy Krotoski. Artur Skwarzyński, potem z Trabanta do formuły się przesiadł Andrzej Godula,


Były wtedy osobne wyścigi oby klas, zbierało się spokojnie po 20 samochodów.
A w ogóle na przełomie lat 70 i 80 ogółem we wszystkich klasach to się i ponad 300 samochodów potrafiło zebrać.

Grzegorz Chyła
GrzegorzChyla
N3
 
Posty: 372
Dołączył(a): środa, 20 sie 2003, 08:31
Lokalizacja: Wrocław / Pęgów

Postprzez marecki » piątek, 30 gru 2005, 16:05

Z wyścigów Pucharu Przyjaźni i Pokoju pamiętam jak jedną klase stanowiły same wyścigowe ŁADY. Coś ponad 30 aut. Odnośnie StratoPoloneza http://www.stratopolonez.pl/index.php w galerii jest taka fotka pt. Stratopolonez tor kielce 1978 debiut A.Jaroszewicz, widać jakie wówczas były tłumy kibiców i sympatyków tego sportu, ludzie stali przy obecnych bandach łokieć w łokieć :D . Tak z ciekawości kto jeździł tą żółtą szufladą ? razem z dużymi Fiatami oraz z Polonezem.
marecki
N3
 
Posty: 350
Dołączył(a): sobota, 26 paź 2002, 16:22

Postprzez GrzegorzChyla » piątek, 30 gru 2005, 16:17

marecki napisał(a):http://www.stratopolonez.pl/index.php w galerii jest taka fotka pt. Stratopolonez tor kielce 1978 debiut A.Jaroszewicz


a poniżej są dwa moje zdjęcia, też z Kielc tyle że 1983.

O którą żółtą szufladę pytasz? Jest na którymś z tych zdjęć?
Z szuflad z tamtego czasu pamiętam Macieja Bogusławskiego, ale on miał niebieską może zieloną, i (poźniej) Edwarda i Darka Kindermana, ale ich szuflada była biała.
GrzegorzChyla
N3
 
Posty: 372
Dołączył(a): środa, 20 sie 2003, 08:31
Lokalizacja: Wrocław / Pęgów

Postprzez marecki » piątek, 30 gru 2005, 16:50

Rzeczywiście, jak miło i sympatycznie się zrobiło. :D.
Bardzo mało pamiętam z tych czasów, ale dziękuje za tą szufladę bo to chodziło właśnie o Kindermana.
marecki
N3
 
Posty: 350
Dołączył(a): sobota, 26 paź 2002, 16:22

Postprzez Karol » piątek, 30 gru 2005, 18:29

Dalej będe Was wypytywał :P : A co jeśli chodzi o lata 90. Głównie kategoria turystyków. Czy były jakieś "hardcorowe" konstrukcje coś jak teraz Saleen Stańcy ?? :P
https://www.facebook.com/10tonsband?fref=ts
Avatar użytkownika
Karol
A6
 
Posty: 1965
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2005, 12:18
Lokalizacja: Radomyśl Wielki/Kraków

Postprzez Marmetal » sobota, 31 gru 2005, 12:50

"Pamiętam", że Tadeusz Myszkier zawsze miał jakieś bardzo mocne auta-prototypy. Jednym z nich było Audi Quattro z silnikiem BMW. Potem jeździł BMW M3 E30, Fordem Escortem Cosworth, Fordem Escortem ze spojlerem WRC no i na końcu BMW M3 E36. Wszystko pięknie pomalowane w barwach Lotosu.
Marmetal
S2000
 
Posty: 3290
Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2005, 15:20

Postprzez Karol » sobota, 31 gru 2005, 12:55

Tego Coswortha z spojlerem od WRC to widziałem. A to M3 E36 to jechał nim w VII el. w Kielchach w tym roku. I to chyba jest DTM dawny?? :?:
A te wcześniejsze "zabawki" ma ktoś zdjęcia zapodać linki 8) A malowania Lotosu cudne :D
https://www.facebook.com/10tonsband?fref=ts
Avatar użytkownika
Karol
A6
 
Posty: 1965
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2005, 12:18
Lokalizacja: Radomyśl Wielki/Kraków

Postprzez marecki » sobota, 31 gru 2005, 13:23

Zdaje się cała rodzina w barwach Lotosu jeździła również Wojciech i Tomasz.
marecki
N3
 
Posty: 350
Dołączył(a): sobota, 26 paź 2002, 16:22

Postprzez Karol » sobota, 31 gru 2005, 20:41

marecki napisał(a):Zdaje się cała rodzina w barwach Lotosu jeździła również Wojciech i Tomasz.


Niom. Ale przyznacie - malowania Boskie. Ostatnio tylko chyba Wojciech tak nie jeździł. Ale to było chyba w DSMP. Wie może ktoś co się dzieje z Wywiałem :?: Bo z tego co wiem to laury jakieś tam miał :wink: Ahh te A4 ST są boskie, podobają mi się szczególnie ta w malowaniu Wywiała :P
https://www.facebook.com/10tonsband?fref=ts
Avatar użytkownika
Karol
A6
 
Posty: 1965
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2005, 12:18
Lokalizacja: Radomyśl Wielki/Kraków

Postprzez tomi_kl » niedziela, 1 sty 2006, 02:53

:D super temat , a może rozwińmy w tym temacie także wątek rajdowy. Jest mało ludzi , którzy mogą Nam opowiedzieć jak było. Mam 26 lat , a i tak wszystkiego nie pamiętam :D :D :D
tomi_kl
A6
 
Posty: 1131
Dołączył(a): sobota, 2 lis 2002, 12:43

Postprzez Marmetal » niedziela, 1 sty 2006, 13:23

KoTaRbA__fAn napisał(a):A to M3 E36 to jechał nim w VII el. w Kielchach w tym roku. I to chyba jest DTM dawny?? :?:


BMW M3 E36 nigdy nie jeździły w DTM. To prototyp zbudowany przez Myszkiera.
Marmetal
S2000
 
Posty: 3290
Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2005, 15:20

Postprzez Ari_Krakow » niedziela, 1 sty 2006, 15:22

To E36 to auto kupione z M Gmbh. Później przekonstruowane przez Tadka. Silnik od BMW M3 E30 Sport Evolution ( 2.5 litra 4 cylindry 386 KM). Silnik jest maksymalnie cofnięty do tyłu a auto wyważone w osi wzdłużnej jak i poprzecznej 50/50.
www.witekmotorsport.com
Avatar użytkownika
Ari_Krakow
N3
 
Posty: 240
Dołączył(a): niedziela, 2 sty 2005, 21:02
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Karol » niedziela, 1 sty 2006, 15:44

Tak mi się gdzieś o uszy obiło, że silnik konstrukcyjnie DTM czy jakoś tak :twisted:
tomi_kl: to jest dział wyścigi i ten topic został założony z myślą o wyścigach :wink: W dziale RSMP sobie otwórz drugi topic tylko o rajdach 8)
https://www.facebook.com/10tonsband?fref=ts
Avatar użytkownika
Karol
A6
 
Posty: 1965
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2005, 12:18
Lokalizacja: Radomyśl Wielki/Kraków

Postprzez marecki » niedziela, 1 sty 2006, 18:53

Jeździł również VW Sirocco oraz zdaje się dwa lub jeden to napewno Opel Kadet C 1200, które miały żółte nadwozie. Ale kto tym Sirocco oraz Oplami jeździł nie wiem, razem z nimi jeździła szuflada i ten stasznie szybki Duży Fiat FSO zdaje się nr 16. Ten Opel był identyczny jak na linku
http://www.bolha.com/oglas1459364
marecki
N3
 
Posty: 350
Dołączył(a): sobota, 26 paź 2002, 16:22

Następna strona

Powrót do Wyścigi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość