Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Tematy trochę mniej związane z motoryzacją, jednak to forum nie służy do nabijania postów. Proszę zapoznać się z regulaminem na forum ogólnym.

Moderator: SebaSTI

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kamolz » środa, 28 mar 2018, 11:02

Zauważ, że predkosć liniowa zewnetrznej części opony będzie wieksza niż prędkość liniowa felgi z powodu większego obwodu opony niż felgi. Oczywiście przy założeniu, że felga nie obraca się względem opony.


A nie będzie przypadkiem tak, że niedopompowana opona jest zwyczajnie zdeformowana w miejscu kontaktu z podłożem?
Wtedy w trakcie jednego obrotu pokonuje mniejszą odległośc -> niższa prędkość (mimo, że opona nie obraca się względem felgi)

Każdy punkt po idealnym okregu pokona większą drogę niż po okręgu uciętym w 1/3 promienia.

Oczywiście nie rozpatruje tego w kategoriach pomiaru prędkości przez radiowóz - bo to byłoby śmiechu warte (przypadek dość ekstremalny).
Tylko i wylącznie ciekawość.
Kamolz
 
Posty: 2
Dołączył(a): piątek, 13 mar 2015, 16:19


Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 11:03

Kajtofan napisał(a):Aha, czyli przy zbyt małym ciśnieniu w oponie, felga kręci się szybciej niż opona?


Jest to możliwe
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 11:10

Kamolz napisał(a):A nie będzie przypadkiem tak, że niedopompowana opona jest zwyczajnie zdeformowana w miejscu kontaktu z podłożem?
Wtedy w trakcie jednego obrotu pokonuje mniejszą odległośc -> niższa prędkość (mimo, że opona nie obraca się względem felgi)
Każdy punkt po idealnym okregu pokona większą drogę niż po okręgu uciętym w 1/3 promienia.


Opona jest wtedy zdeformowana po całości. Co więcej, jej deformacja jest zmienna wraz ze zmianą prędkości. Ale zasadniczo prawdę powiadasz.
Deformację widać najbardziej na dole. Dlatego dla niektórych jest to dowód na to że tylko z dołu to powietrze zeszło;)

Kamolz napisał(a):Oczywiście nie rozpatruje tego w kategoriach pomiaru prędkości przez radiowóz - bo to byłoby śmiechu warte (przypadek dość ekstremalny).
Tylko i wylącznie ciekawość.


Wpływ tego zjawiska jest tym większy im większą prędkość wskazuje prędkościomierz radiowozu i tym samym wideorejestrator. W swoim zestawieniu przyjąłem aptekarskie różnice bo i prędkość nie była jakaś wielka. Ale do obalenia prawidłowości pomiaru (o ile można o czymś takim mówić przy pomiarze na oko) wystarczy sam fakt a nie jego wpływ.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » środa, 28 mar 2018, 11:22

Kamolz napisał(a):
Zauważ, że predkosć liniowa zewnetrznej części opony będzie wieksza niż prędkość liniowa felgi z powodu większego obwodu opony niż felgi. Oczywiście przy założeniu, że felga nie obraca się względem opony.


A nie będzie przypadkiem tak, że niedopompowana opona jest zwyczajnie zdeformowana w miejscu kontaktu z podłożem?
Wtedy w trakcie jednego obrotu pokonuje mniejszą odległośc -> niższa prędkość (mimo, że opona nie obraca się względem felgi)
Każdy punkt po idealnym okregu pokona większą drogę niż po okręgu uciętym w 1/3 promienia.


Niedopompowana opona, to nie jest okrąg ucięty w 1/3 promienia.
Masz tu rysunek mniej więcej wyjaśniający o co chodzi:

Obrazek

Jej obwód się praktycznie nie zmienia.
Dlatego ciśnienie w oponie nie ma znaczącego wpływu na wskazania prędkościomierza, zresztą podobnie jak obciążenie auta.
Kajtofan
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ZbyszekChaosu » środa, 28 mar 2018, 11:28

W kwestii Hołka to mam jeszcze pytanie. Skąd bierze prędkość wideorejestrator? Z komputera pokładowego samochodu czy ma własne czujniki? Skoro powszechnie wiadomym, jest, że czujniki zaniżają prędkość to trochę by było głupio gdyby z tych danych korzystało urządzenie policyjne.
@Kajtofan dobry rysunek.
http://bezpieczna-droga.blogspot.com/
ZbyszekChaosu
A6
 
Posty: 1062
Dołączył(a): poniedziałek, 15 lip 2013, 20:42
Lokalizacja: Łódź

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » środa, 28 mar 2018, 11:33

ZbyszekChaosu napisał(a):W kwestii Hołka to mam jeszcze pytanie. Skąd bierze prędkość wideorejestrator? Z komputera pokładowego samochodu czy ma własne czujniki? Skoro powszechnie wiadomym, jest, że czujniki zaniżają prędkość to trochę by było głupio gdyby z tych danych korzystało urządzenie policyjne.
@Kajtofan dobry rysunek.


Czujniki nie zaniżają prędkości. Mierzą suche dane w postaci ilosci impulsów/sekundę. Dopiero póżniej częstotliwość sygnału jest zamieniana na pokazywaną prędkość.

Wideorejestrator podpięty jest do komputera pokladowego, ale jest dodatkowo kalibrowany przed użyciem, odczutuje suche dane z czujnika i sam przelicza ilość impulsów na mierzoną prędkość.
Także nie ma nic wspólnego z tym co pokazuje prędkościomierz w aucie w którym wideorejestrator jest zamontowany.
Kajtofan
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 12:05

Kajtofan napisał(a):
ZbyszekChaosu napisał(a):W kwestii Hołka to mam jeszcze pytanie. Skąd bierze prędkość wideorejestrator? Z komputera pokładowego samochodu czy ma własne czujniki? Skoro powszechnie wiadomym, jest, że czujniki zaniżają prędkość to trochę by było głupio gdyby z tych danych korzystało urządzenie policyjne.
@Kajtofan dobry rysunek.


Czujniki nie zaniżają prędkości. Mierzą suche dane w postaci ilosci impulsów/sekundę. Dopiero póżniej częstotliwość sygnału jest zamieniana na pokazywaną prędkość.

Wideorejestrator podpięty jest do komputera pokladowego, ale jest dodatkowo kalibrowany przed użyciem, odczutuje suche dane z czujnika i sam przelicza ilość impulsów na mierzoną prędkość.
Także nie ma nic wspólnego z tym co pokazuje prędkościomierz w aucie w którym wideorejestrator jest zamontowany.


Wg wyroku sądu http://www.rp.pl/Prawo-drogowe/31229993 ... anego.html

"W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że konstrukcja urządzenia Polcam w sposób jednoznaczny wskazuje, iż jest urządzeniem złożonym składającym się z jednostki głównej, pilota zdalnego sterowania, okablowania, monitora oraz z elementów opcjonalnych dobieranych przez użytkownika np. drukarki i kamery. Jednostka centralna jest podłączona bezpośrednio do generatora impulsów odległości w pojeździe i spełnia trzy funkcje podstawowe: pomiaru przebytej drogi, pomiaru czasu i wyliczenia średniej prędkości.
Metodologia przyjęta dla obliczenia prędkości sprowadza się do wyliczenia przebytej drogi w oparciu o bieg kół pojazdu w zmierzonym przez urządzenie czasie. Z konstrukcji urządzenia wynika również bezspornie, iż kamera i rejestrowany przez nią obraz służą wyłącznie dla dokumentowania sytuacji na drodze, w szczególności zabezpieczają procesowo wizerunek pojazdu, którego kierujący miał się dopuścić wykroczenia drogowego, w tym polegającego na przekroczeniu prędkości. - Z opcjonalnego charakteru kamery wynika również fakt, iż jednostka centralna komputera w zakresie w jakim dokonuje operacji matematycznej wyliczenia prędkości średniej na podstawie impulsów informujących ją o obrotach kół radiowozu pracuje w sposób całkowicie niezależny od rejestrowanego wówczas materiału wideo (skoro jego rejestracja nie jest niezbędna dla funkcjonowania jednostki centralnej) a zapis wideo nie ma odniesienia metrologicznego. Sprzężenie kamery i jednostki centralnej ma miejsce jedynie w zakresie rejestrowania klatek (wskaźnik F w prawym górnym rogu monitora) – czytamy w uzasadnieniu."

Pytanie: Co wskazuje prędkościomierz?
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 12:14

Kajtofan napisał(a):Masz tu rysunek mniej więcej wyjaśniający o co chodzi:

Obrazek

Jej obwód się praktycznie nie zmienia.
Dlatego ciśnienie w oponie nie ma znaczącego wpływu na wskazania prędkościomierza, zresztą podobnie jak obciążenie auta.


Normalnie jakbym oglądał wyniki prac komisji smoleńskiej Macierewicza.

Obróć sobie wirtualnie jeden raz te dwa koła i policz jaką pokonały przez ten jeden obrót drogę. Dodam że potrzebujesz do tego jeszcze dwóch danych ;)
Ostatnio edytowano środa, 28 mar 2018, 14:57 przez ryjas, łącznie edytowano 1 raz
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » środa, 28 mar 2018, 12:28

ryjas napisał(a):
Kajtofan napisał(a):Masz tu rysunek mniej więcej wyjaśniający o co chodzi:

Obrazek

Jej obwód się praktycznie nie zmienia.
Dlatego ciśnienie w oponie nie ma znaczącego wpływu na wskazania prędkościomierza, zresztą podobnie jak obciążenie auta.


Normalnie jakby oglądał wyniki prac komisji smoleńskiej Macierewicza.

Obróć sobie wirtualnie jeden raz te dwa koła i policz jaką pokonały przez ten jeden obrót drogę. Dodam że potrzebujesz do tego jeszcze dwóch danych ;)


Pokonają dokładnie taką samą drogę, bo mają taki sam obwód.

Już ci pisałem wcześniej:
Jeżeli plasterki miały dokładnie taki sam obwód to ich kształt nie ma tu zupełnie znaczenia (mogą być kołem, elipsą, kwadratem, a nawet trojkątem) i przy tej samej liczbie obrotów pokonały dokładnie tę samą drogę.

Naprawdę tego nie rozumiesz?


Wychodzi, że naprawdę tego nie rozumiesz! Ale jaja!
Kajtofan
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 12:48

Kajtofan napisał(a):Pokonają dokładnie taką samą drogę, bo mają taki sam obwód.


Cięzki przypadek.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » środa, 28 mar 2018, 12:57

ryjas napisał(a):
Kajtofan napisał(a):Pokonają dokładnie taką samą drogę, bo mają taki sam obwód.


Cięzki przypadek.


Trzeba było się przyznać od razu, to nie traciłbym czasu na jałową dyskusję z tobą.
Kajtofan
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 15:04

Kajtofan napisał(a):
ryjas napisał(a):
Kajtofan napisał(a):Pokonają dokładnie taką samą drogę, bo mają taki sam obwód.


Cięzki przypadek.


Trzeba było się przyznać od razu, to nie traciłbym czasu na jałową dyskusję z tobą.


Jak liczysz długość okręgu? Chodzi o wzór.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ZbyszekChaosu » środa, 28 mar 2018, 15:04

No dobra, czyli wychodzi na to, że to co ryjas pisał o celowym zawyżeniu prędkości przez prędkościomierz nie dotyczy wideorejestratorów. One pokazują dokładną prędkość radiowozu i tylko radiowozu.
ryjas napisał(a):
ZbyszekChaosu napisał(a):Różnica 5mm na bieżniku (czyli blisko skrajnego zużycia) dla typowej 15'tki to ok 1,7 % na obwodzie czyli w dalszym ciągu wartość do pominięcia.
Linki ciekawe ale ja dalej nie rozumiem czemu do wyliczenia prędkości koniecznie chcesz stosować promień dynamiczny który służy raczej liczeniu oporów działających na oponę.

1,8 % dokładniej jesli przyjmiemy oponę 195/65/15. Przy jeździe z prędkością 100 km/h to jaka to różnica?

Jeżeli widerejestrator pokazał 113km/h to 1,8% daje nam 2 km/h plus niech będzie jeszcze 1km/h do odjęcia za niskie ciśnienie to daje nam 110km/h.
Nie podejrzewam Hołka o łyse opony czy złe ciśnienie ale jego licznik też pewnie oszukuje. Załóżmy nawet że w okolicach "setki" jest to 5 km/h (mniejsza różnica, na korzyść Hołka, niż to proponował Ryjas dla Passata). Jeżeli u Hołka pokazywał licznik 90 to jechał tak na prawdę 85, czyli radiowóz zamiast utrzymywać tą samą przędkość musiałby jechać o 25km/h szybciej niż rejestrowany samochód. Taką różnicę było by widać gołym okiem na filmie. Jeżeli policja jechała faktycznie tyle co Hołek to znaczy, że jego Nissan pokazywał 115 km/h, co jest trochę za dużo nawet poza terenem zabudowanym. Cóż może Hołek wiedział ile oszukuje go licznik i jechał "tylko" 99 (gdy na blacie było np 104) ale biegły sądowy różnicę prędkości 11 km/h też powinien wychwycić na filmie.
http://bezpieczna-droga.blogspot.com/
ZbyszekChaosu
A6
 
Posty: 1062
Dołączył(a): poniedziałek, 15 lip 2013, 20:42
Lokalizacja: Łódź

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 16:04

ZbyszekChaosu napisał(a):No dobra, czyli wychodzi na to, że to co ryjas pisał o celowym zawyżeniu prędkości przez prędkościomierz nie dotyczy wideorejestratorów.

Możliwe
ZbyszekChaosu napisał(a):One pokazują dokładną prędkość radiowozu i tylko radiowozu.

Prędkość średnią, która po prawej stronie na ekranie jest odświeżana co sekundę bodajże.
Ale znowu może być przekłamana przez zbyt niskie ciśnienie, inne obciążenie, bieżnik zużyty bardziej niż w momentu kalibracji, inne opony (mimo tego samego rozmiaru różnią się od siebie wymiarami - dlatego producenci zakłamują wskazania prędkościomierza)

ZbyszekChaosu napisał(a):Cóż może Hołek wiedział ile oszukuje go licznik i jechał "tylko" 99 (gdy na blacie było np 104) ale biegły sądowy różnicę prędkości 11 km/h też powinien wychwycić na filmie.

Opierając się wyłącznie na nagraniu. Różnice mogą być znaczne.


Polecam: http://prawonadrodze.org.pl/sad-predoks ... olowanego/

Cytat: "Zgodnie z instrukcją na rzetelność pomiaru mają również wpływ – waga pojazdu, stan ogumienia, które winny korespondować ze stanem z momentu kalibracji."
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 16:14

https://www.youtube.com/watch?v=MVeWJoR ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=ISPKQW5f9vE (wyprzedzanie nieprawidłowe ale prędkość ok. 90 km/h) Zabranie prawka nieuzasadnione. Poza tym policjanci jechali ponad 140 km/h (bezpiecznie?)
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Hyde Park

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości